شهرک نشینان شمال فلسطین اشغالی تهدید به شورش کردند نامه حماس به گروه‌های فلسطینی پیرامون گفت‌وگوهای آتش‌بس حماس: به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خواستار حمله فوری به رفح شد آکسیوس: آمریکا ارسال مهمات به اسرائیل را متوقف کرد! صدور بیش از ۱۳۰۰ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی یورش پلیس اسرائیل به دفاتر الجزیره پس از تعطیلی این شبکه + فیلم حملات جدید حزب الله به شتولا و آویویم (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ یمنی در حملات ارتش عربستان زخمی شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس‌جمهور چین وارد فرانسه شد+ فیلم اوج گیری انتقادات از اسرائیل در واکنش به بسته شدن دفتر الجزیره ارتش رژیم صهیونیستی نقاط مختلف غزه را هدف قرار داد حمله حزب الله به سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها موشک ۱۰ تروریست در درگیری با نیرو‌های امنیتی پاکستان کشته شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو: درخواست حماس برای توقف کامل جنگ غزه را نخواهیم پذیرفت زخمی شدن ۳۰ تفنگدار دریایی آمریکا حین برگزاری یک رزمایش اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد آیت‌الله علم‌الهدی: «پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد | ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران
سرخط خبرها

بسته اخبار بین‌الملل امروز | سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ریاض پس از ۱۱ سال | پیش‌بینی‌ها درباره سخنرانی امروز نصرالله (۲۰ آبان ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۳۷۹۵
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
بسته اخبار بین‌الملل امروز | سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ریاض پس از ۱۱ سال | پیش‌بینی‌ها درباره سخنرانی امروز نصرالله (۲۰ آبان ۱۴۰۲)
تحولات، منطقه را به سمتی برده که همه رویدادها با سرعت زیادی اتفاق می‌افتد. در مرکز این تحولات جنگ غزه قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز تحولات این روزهای خاورمیانه موجب شده تحولات روند پرشتابی داشته باشد. شاید یکی از مهم‌ترین این تحولات سفر رییس جمهور کشورمان به ریاض آن هم پس از سال ها باشد.

سفر رئیسی به عربستان پس از ۱۱ سال

رئیس جمهور کشورمان پس از ۱۱ سال با چفیه فلسطینی به نشانه حمایت از مظلومان غزه دقایقی قبل وارد ریاض شد و در بدو ورود با استقبال جمعی از مقامات عربستانی، سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور مواجه شد.

رئیس جمهور در حاشیه این اجلاس با تعدادی از سران کشور‌های شرکت کننده نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

براساس این گزارش، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

نصرالله از همه کارت‌های خود استفاده نکرده‌ است

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که موشک‌های حزب‌الله لبنان قادر به تخریب مراکز اصلی شهری در تل‌آویو و حیفا با دقت بسیار بالایی هستند.

آیلت فرِش، مدیر کل شرکت مشاوره استراتژیک Fresh درباره سخنرانی حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در هفته گذشته اظهار نظر کرد.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری «جروزالم پست» گفت: سید نصرالله «هنوز از همه کارت‌های خود استفاده نکرده‌است»، در حالی که «تعداد موشک‌های بالستیک و هدایت‌شونده که حزب‌الله در اختیار دارد بیش از آن چیزی است که ما می‌توانیم تصور کنیم».

در این زمینه، فرش خاطرنشان کرد: این موشک‌ها آماده هستند و نه تنها مناطق شمالی را هدف قرار می‌دهند، بلکه توانایی تخریب غیرمنتظره مراکز اصلی تل‌آویو و حیفا را نیز با دقت بسیار بالایی دارند.

وی افزود: «پس از هفت اکتبر، هیچ رهبر اسرائیلی وجود ندارد که بتواند پشت استراتژی مهار بایستد و در سایه حملات گسترده زندگی کند.»

۱۸۶ کشور به قطعنامه حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود رای مثبت دادند

۱۸۶ کشور به این قطعنامه در سومین کمیته «کمیسیون امور اجتماعی، فرهنگی و انسانی» وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل رأی مثبت دادند. رژیم صهیونیستی، آمریکا، جزایر مارشال، میکرونزی و نائورو رأی منفی و ۹ کشور دیگر رأی ممتنع دادند.

در این قطعنامه بر حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود از جمله تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید شده و از همه کشور‌ها و نهاد‌های ذیربط سازمان ملل خواسته شده به حمایت از ملت فلسطین و کمک به آن‌ها در دستیابی به حقشان در تعیین سرنوشت خود در سریع‌ترین زمان ممکن ادامه دهند.

در این قطعنامه بر لزوم اقدام فوری برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید شده که از سال ۱۹۶۷ شروع شد و نیز خواسته شده است که با استناد به قطعنامه‌های ذیربط سازمان ملل، توافق مادرید، طرح صلح عربی، طرح نقشه راه برای دستیابی به راه حلی دائمی برای درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین براساس راهکار تشکیل دو دولت، صلحی جامع میان این دو طرف برقرار شود.

کاهش تعداد تلفات اعلامی اسرائیل

رژیم صهیونیستی آمار کشته شدگان خود در عملیات طوفان الاقصی را از ۱۴۰۰ به ۱۲۰۰ کشته کاهش داد!

لیور هایات، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گفت: این آمار جدید به روز رسانی شده‌است چراکه بسیاری از اجسادی که شناسایی نشده بودند مربوط به نیرو‌هایی بودند که در حمله حماس شرکت کرده بودند و اسرائیلی نبودند.

مسؤولان رژیم صهیونیستی پیشتر تعداد کشته شدگان در عملیات طوفان الاقصی را ۱۴۰۰ تن اعلام کرده بودند که بیشترشان روز اول حمله یعنی هفتم اکتبر کشته شدند.

آیا لحن واشنگتن در قبال تل‌آویو تغییر کرده است؟

اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در انتقاد از کشتار غیرنظامیان در غزه، نشان از یک تغییر کوچک، اما مهم در موضع واشنگتن نسبت به رژیم صهیونیستی دارد.

دولت جو بایدن در چند هفته گذشته حمایتی تمام‌عیار از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حملاتش به نوار غزه به عمل آورده است؛ اما افزایش سهمناک آمار شهدای غیرنظامی غزه، برگزاری تظاهرات گسترده توسط حامیان فلسطین در سرتاسر جهان و افزایش نارضایتی در داخل کاخ سفید فشار زیادی به موضع آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایش وارد کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا جمعه گفت: در هفته‌های گذشته فلسطینیان بسیار زیادی کشته شده و انسان‌های بسیاری رنج کشیده‌اند. می‌خواهیم هرچه در توانمان هست را به کار گیریم تا از آسیب‌دیدن آن‌ها جلوگیری کرده و حمایت (بشردوستانه) را به بیشترین میزان ممکن افزایش دهیم.

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: برای این کار، به گفتگو با اسرائیل درباره اقدامات مشخصی که به این هدف کمک می‌کند، ادامه می‌دهیم.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند که از برخی جهات در بهبود بحران انسانی غزه موفق بوده‌اند. کاخ سفید در روز پنجشنبه اعلام کرد که تل‌آویو با چهار ساعت وقفه بشردوستانه در روز در شمال غزه موافقت کرده است.

بااین‌وجود، فشار‌های جو بایدن بر رژیم صهیونیستی برای بازنگری در نقشه‌های جنگی و بازتعریف اهدافش در جنگ غزه، از نظر بسیاری از مقامات آمریکایی از شفافیت کافی برخوردار نیست.

هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه جان می‌دهد

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در جریان نشست شورای امنیت درباره وضعیت بیمارستان‌ها و وضعیت انسانی در نوار غزه اعلام کرد که در نتیجه جنایات رژیم صهیونیستی هر ۱۰ دقیقه یک کودک فلسطینی در این باریکه جان خود را از دست می‌دهد.

تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان این نشست با بیان اینکه در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در نوار غزه به شهادت می‌رسد، خواستار برقراری آتش‌بس و توقف جنگ شد.

طبق گزارش آناتولی، وی همچنین به وضعیت فاجعه بار بیمارستان‌ها، ناچار شدن پزشکان به انجام عمل‌های جراحی بدون بیهوشی و انتقال ده‌ها هزار نفر از آوارگان به بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در غزه نیاز شدیدی به غذا و آب وجود دارد و اکثریت کشته شدگان از کودکان و زنان هستند.

وی اعلام کرد که ۱.۵ میلیون فلسطینی در داخل نوار غزه آواره شده‌اند و این درحالی است که هیچ مکان امنی در آن وجود ندارد.

گبریسوس در ادامه نسبت به خطر شیوع بیماری‌های واگیر و همچنین بیماری‌های تنفسی و پوستی در نوار غزه هشدار داد.

جلسه شورای امنیت درباره غزه

در جلسه شورای امنیت وضعیت انسانی نوار غزه مورد بررسی قرار گرفت و اعضای این شورا به خاطر غیرنظامیانی که در این جنگ کشته شده‌اند، یک دقیقه سکوت کردند.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل از کشور‌های عضو خواست بر رژیم صهیونیستی برای توقف کشتار مردم غزه فشار بیاورند.

وی گفت: بیمارستان‌ها هدف اصلی رژیم صهیونیستی شده‌اند. بیمارستان‌ها محاصره شده و مناطق مجاور بمباران می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند ما را از سرزمینمان بیرون کنند. دشمن استراتژیک آن‌ها استقلال کشور ما است.

منصور در جلسه شورای امنیت گفت: رژیم صهیونیستی آتش‌بس‌های انسانی صوری را اجرا می‌کند و مردم را مجبور به فرار می‌کند نه اینکه به آن‌ها کمک کند.

این اظهارات در حالی است که نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی از نیمه شب بمباران شدیدی را در مجاورت بیمارستان الشفا انجام داده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت غزه، در طول بمباران، اشغالگران از بمب‌های فسفری ممنوعه بین‌المللی استفاده کردند که به نوبه خود ممکن است جان بیمارانی را که بیش از سایرین در بیمارستان در معرض خطر هستند، تهدید کند.

خبرگزاری فلسطینی معا به نقل از منابع محلی گزارش داد: هواپیما‌ها و توپخانه‌های دشمن صهیونیستی بار دیگر حیاط بیمارستان الشفا و اطراف بیمارستان اندونزی را بمباران کردند که برق آن عصر جمعه به دلیل تمام شدن سوخت به طور کامل قطع شد.

محمد ابوسلیمه، مدیرکل بیمارستان‌های غزه گفت که نیرو‌های اشغالگر همچنان بیمارستان کودکان النصر در غرب شهر غزه را محاصره کرده‌اند.

لانا نسیبه، سفیر امارات در سازمان ملل که خواهان برگزاری این جلسه شده بود، از رژیم صهیونیستی خواست به محاصره غزه پایان بدهد.

وی گفت: عاقلانه نیست که بیش از یک ماه از تخریب غزه بگذرد بدون اینکه کاری انجام دهیم یا اینکه شورای امنیت پاسخی بدهد. اکنون زمان اقدام و کمک است.

سفیر امارات گفت: لازم است به رنج و مشکلات کودکان و غیرنظامیان در نوار غزه پایان بدهیم. راهکار دو دولت مهمترین راهکار برای خروج از خشونت است.

تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در این جلسه وضعیت غزه را فاجعه بار خواند و گفت: جراحی در غزه بدون بیهوشی انجام می‌شود و ده‌ها هزار آواره به بیمارستان‌ها پناه برده‌اند. نیمی از بیمارستان‌های غزه که تعدادشان ۳۶ مورد است و دو سوم مراکز درمان اولیه فعالیتشان متوقف شده است.

وی گفت: نمی‌توان وضعیت غزه را توصیف کرد. یک و نیم میلیون نفر در نوار غزه آواره هستند. ۲۵۰ حمله به مراکز درمانی در غزه صورت گرفته‌است. سیستم درمانی در نوار غزه در حال فروپاشی است. مساله مهم در حال حاضر فراهم کردن کمک‌های پزشکی و سوخت است. کمک‌هایی که وارد نوار غزه می‌شود، کافی نیست. ما خواهان ورود کمک‌های بشردوستانه بدون هیچ محدودیتی هستیم. بحران در غزه نشان می‌دهد که اصلاح شورای امنیت لازم است.

مروان الجیلانی، مدیر کل هلال احمر فلسطین در این جلسه گفت: ظرف چند ساعت گذشته چهار بیمارستان در غزه در معرض حمله قرار گرفتند.

در مقابل گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل از مسؤولان این سازمان انتقاد کرد و مدعی شد که آن‌ها گزارش‌های دروغینی را ارائه می‌کنند.

وی حماس را به استفاده از بیمارستان‌ها به عنوان پایگاه متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت در این جلسه اعلام کرد: ما از حمله ارتش اسرائیل به اهداف غیرنظامی در نوار غزه خشمگین هستیم. این مساله نقض قوانین بین‌المللی است. درگیری‌ها باید به طور کامل متوقف شود.

وی گفت: ما از هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی مثل مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و اردوگاه‌های آوارگان شوکه شده‌ایم. هر جنگی قواعدی دارد. حملاتی که اهداف غیرنظامی را مورد هدف قرار می‌دهد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. اجرای قوانین بشردوستانه بین‌المللی یک مساله لازم است. وضعیت نوار غزه فاجعه بار است. حملات رژیم صهیونیستی به زیرساخت حیاتی در غزه آسیب زده است. هیچ‌گونه مناطق امنی برای غیرنظامیان در نوار مرزی وجود ندارد. کارشکنی آمریکا در طرح‌ها درباره غزه منجر به افزایش خشونت می‌شود.

نبنزیا به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه اشاره کرد و گفت: جنگ در غزه نباید باعث شود که اقدامات اسرائیل در کرانه باختری را فراموش کنیم. باید تدابیری برای آتش‌بس در نوار غزه و کرانه باختری اتخاذ شود.

همزمان با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی در غزه ارتش این رژیم همچنان به شهر‌ها و اردوگاه‌های کرانه باختری و شهرک‌های قدس یورش می‌برد که این یورش‌ها منجر به شهادت و زخمی شدن فلسطینی‌ها می‌شود.

نظامیان آمریکایی در سوریه دوباره هدف قرار گرفتند

شبکه المیادین در خبری فوری به نقل از منابع خود، از هدف قرار گرفتن نظامیان آمریکایی در شهرک الرمیلان در عمق خاک سوریه خبر داد.

شبکه المیادین به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده است.

منابع رسانه‌ای روز جمعه هم از حمله پهپادی به پایگاه اشغالگران آمریکایی در شرق سوریه خبر داده بودند.

به نوشته این منابع، پایگاه «التنف» آمریکا در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از تاریخ هفدهم اکتبر تاکنون، ۴۵ نفر از نیرو‌های آمریکایی حاضر در منطقه زخمی شده‌اند.

پیش‌بینی وزیر اطلاعات از تغییرات جدی منطقه در آینده نزدیک

حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با اشاره به اقدام شجاعانه رزمندگان حماس علیه رژیم صهیونیستی گفت: عملیات جهادگرانه، شجاعانه، متهورانه و غافلگیر‌کننده طوفان الاقصی، با تمام نقاط موردنظر یک طرح عملیاتی به اجرا درآمد و دشمنی که مدعی بود بزرگترین قدرت اطلاعاتی و نظامی منطقه است با فریبندگی هوشمندانه شکست خورد و با این شکست، رژیم صهیونیستی هیچ زمان به قدرت و توانی که مدعی آن بود، برنخواهد گشت و این عملیات یک تغییر اساسی در راهبرد منطقه ایجاد کرد، بنابراین بعدازاین عملیات معادلات منطقه، راهبرد‌های دشمن و حتی محور مقاومت تغییرات اساسی خواهد داشت و این‌یکی از محور‌های اساسی برای تفسیر، تحلیل و برآورد آینده پیشرو است.

وی اقدام جهادگران حماس را شکست دیگری برای آمریکا در منطقه دانست و افزود: نکته مهم این عملیات شکست دوباره قدرت آمریکا در منطقه و دنیا بود. هیمنه قدرت آمریکا که مدعی حمایت نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و سیاسی از رژیم صهیونیستی بود و آن را جایگزین خروج مفتضحانه خود در منطقه کرده بود، از هم پاشید.

خطیب با اشاره به طرح عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های منطقه گفت: با طرح آبراهام در جهت گسترش و عادی‌سازی روابط با کشور‌های منطقه تلاش زیادی کردند و امتیازات زیادی به برخی از کشور‌های منطقه دادند. این عادی‌سازی برای تبدیل‌شدن رژیم صهیونیستی به قدرت اول منطقه بود؛ بنابراین بدتر از رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها در این راه شکست خوردند و این شکست بزرگ قطعاً شیوه‌ها و روش‌های آمریکایی‌ها را در منطقه تغییر خواهد داد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: یکی از پیش‌بینی‌ها این است که آمریکا نیرو‌هایی که به بهانه عملیات طوفان الاقصی وارد منطقه کرده، خارج نخواهد کرد. مرحله دوم این عملیات برخورد سخت و انتقام‌گیرانه رژیم صهیونیستی بود که یک فاجعه انسانی و کشتار دسته‌جمعی را ایجاد نموده که علی‌رغم راهبرد رژیم صهیونیستی که تصور می‌کرد پاسخ کوبنده موجب بازدارندگی است، نتیجه عکس آن به‌زودی آشکار خواهد شد.

خطیب با تأکید بر حمایت افکار عمومی دنیا از مردم فلسطین گفت: برای اولین بار در طول این ۷۰، ۸۰ سال، افکار عمومی دنیا علیه رژیم صهیونیستی در سراسر جهان یکدست شده و حتی کشور‌هایی که حامی همیشگی رژیم صهیونیستی هستند و حتی بایدن که به‌اجبار به منطقه آمد و روی خون انسان‌های مظلوم پا گذاشت و از این رژیم نسل‌کش جنایتکار حمایت کرد، مجبور شدند نسبت به هشدار و تذکر به رژیم تلاش کنند و مفهومش این است که افکار عمومی دنیا نسبت به اقدام رژیم صهیونیستی عکس‌العمل و واکنش جدی از خود نشان داده است؛ بنابراین علاوه بر شکست رژیم صهیونیستی این یکی دیگر از مواردی است که موجب شکست آمریکایی‌ها در منطقه است و این موضوع موجب تغییر در برآورد‌های آینده نزدیک خواهد شد و دیگر هیچ زمان نخواهند توانست با ادعای مظلومیت یهود، رژیم صهیونیستی و هولوکاست افکار عمومی دنیا توجیه را کرده و بر قدرتمندی این رژیم بیافزایند.

وی با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی بیان داشت: عملیات زمینی چه ازنظر انسانی، چه ازنظر آسیب‌هایی که برای رژیم صهیونیستی دارد و چه ازنظر بازتاب‌های آن‌یک فاجعه برای این رژیم است و بر اساس اعلام ۱۷ اندیشکده غربی و یهودی، رژیم صهیونیستی به پیروزی عملیات زمینی دست نخواهند یافت.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: وزیر خارجه آمریکا در منطقه مثل دوره‌گرد‌ها می‌چرخد و به دنبال راه‌حلی است تا با کمک بعضی از کشور‌ها در اقدام بعدی، ذره‌ای آبرو برای رژیم صهیونیستی بماند یعنی یک آتش‌بس آبرومندانه، بنابراین رژیمی که ادعا داشت بعد از عملیات علیه حماس به‌زودی پیروز منطقه است، اکنون دنبال آتش‌بس در قبال آزادی اسرا است و این موضوع را دنبال می‌کند که منطقه غزه را از حماس بگیرد.

خطیب با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: محور مهمی که در آینده اثرگذار است، پیروزی قدرت مردمی، امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور در جنگ ترکیبی و جهانی است که علیه ایران طراحی‌شده است و امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه موردتوجه است. اکنون ایران به‌عنوان یک قدرت تعیین‌کننده نه‌تن‌ها در منطقه بلکه در نقاط مختلف دنیا مطرح است و امروز با تمام توان اقتدار ایران را حس می‌کنند، بنابراین در آینده نزدیک در منطقه تغییرات جدی رخ خواهد داد و شاهد برخورد مقتدرانه با گروهک‌ها و باند‌ها و تشکل‌های ضد امنیتی و به معنای عام اقدامات تروریستی خواهیم بود و آسیب‌دیدگی فرامرزی ما رو به کاهش خواهد بود و بنابراین ما شاهد افزایش اقتدار فرامرزی-امنیتی خواهیم بود.

روسیه پیمان هسته‌ای با ژاپن را به حالت تعلیق درآورد

مسکو توافقنامه همکاری با توکیو در زمینه نابودی پسماند‌های هسته‌ای را به حالت تعلیق درآورد.

به نقل از رویترز، این سند که در درگاه رسمی دولت روسیه منتشر شده، نشان می‌دهد که میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه فرمانی مبنی بر تعلیق توافقنامه سال ۱۹۹۳ را امضا کرد.

این سند دلیل این تصمیم را نشان نمی‌دهد، اما تصریح می‌کند که وزارت خارجه روسیه به ژاپن این موضوع را اطلاع خواهد داد.

روابط بین دو کشور پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و پس از پیوستن ژاپن به سایر کشور‌های غربی در اعمال تحریم‌ها علیه مسکو، بدتر شد.

در سال ۱۹۹۳، روسیه موافقت کرد که ناوگان اقیانوس آرام این کشور مستقر در ولادی وستوک، در ازای کمک به پردازش زباله برای دفن در زیر زمین، ریختن زباله‌های رادیواکتیو مایع به دریای ژاپن را متوقف کند.

بر اساس توافق تعلیق شده با ژاپن، توکیو به خلع سلاح، از جمله برچیدن زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کرد. بااین‌حال، رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که کار متوقف شده است، زیرا مسکو ارسال اطلاعات لازم به توکیو را متوقف کرده است.

اوکراین بدون آمریکا هم به جنگ ادامه می‌دهد

رئیس جمهور اوکراین در سخنانی اعلام کرد که حتی اگر حمایت آمریکا در زمینه‌های مالی و نظامی را نداشته باشد باز هم به جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز بیان کرد: اگر ایالات متحده آمریکا کمک‌های نظامی و مالی خود به کی‌یف را متوقف کند، اوکراین همچنان به جنگ با روسیه ادامه خواهد داد.

او این اظهارات را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییرات سیاسی در آمریکا و احتمال پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ نگرانی برای اوکراین به دنبال خواهد داشت یا خیر، عنوان کرد.

زلنسکی در ادامه با اشاره به اراده مردم اوکراینی تاکید کرد: اگر سیاست خارجه آمریکا تغییر کند، ما بدون کمک‌های آن‌ها هم جنگ با روسیه را ادامه خواهیم داد. تنها راه توقف این جنگ، خروج نیرو‌های روسیه از تمامی سرزمین‌های ما است. البته مطمئنم که نیرو‌های مسکو این کار را انجام خواهند داد.

رئیس‌جمهور اوکراین هیچ جزئیات دیگری را در این خصوص مطرح نکرد.

ولودیمیر زلنسکی در پیرو اظهاراتش و سوال خبرگزاری رویترز خاطر نشان کرد: هرشخصی که رئیس‌جمهور آمریکا شود اگر نسبت به تمامی چالش‌ها، نتایج و خسارات جنگ مطلع باشد، به اوکراین کمک خواهد کرد.

دونالد ترامپ که کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است بار‌ها گفته که اگر بار دیگر وارد کاخ سفید شود، می‌تواند به سرعت جنگ اوکراین را خاتمه دهد. درحالیکه جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا قول داده کمک نظامی را تا مادامی که لازم باشد به اوکراین بدهد، ترامپ هشدار داده که این سیاست خطر وارد شدن آمریکا به جنگ جهانی سوم را با روسیه مسلح به سلاح اتمی افزایش می‌دهد.

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین روز پنچشنبه با شرکت در یک رویداد سالانه خبرگزاری رویترز از طریق ویدئو کنفرانس، درباره ضدحمله نیرو‌های این کشور گفت: «ما برنامه‌ای داریم.»

وی افزود: نمی‌توانم همه جزئیات را به اشتراک بگذارم، اما گام‌های آهسته‌ای رو به جلویی را در قسمت جنوب و شرق داریم.

پس از آنکه برخی مقامات اوکراینی و غربی نسبت به شکست ضدحمله اوکراین اذعان کردند، رئیس‌جمهور این کشور چندی پیش مسؤولیت تازه و خطیری را برعهده نیروهایش گذاشت و دستور داده «هر روز ۵۰۰ متر» پیشروی کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم پس از اعلام این دستور طی مصاحبه‌ای با «پاول زاروبین» خبرنگار سرشناس روس اظهار کرد: ضدحمله ادعایی اوکراین کاملا شکست خورده‌است. با این حال ما می‌دانیم که طرف مقابل آماده حملات جدیدی در برخی از نقاط عملیات می‌شود؛ بنابراین ما به اقدامات آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->